top of page

Gaan als de brandweer

Zondagmiddag 28 juli jongstleden

was ik samen met de zonen op bezoek bij de Brandweerkazerne Sontweg in Groningen. Dit op uitnodiging van beroepskracht Marleen Krol.


Marleen is brandweervrouw en een van de brandweerduikers in de provincie Groningen. Het gebied dat deze kazerne moet ondersteunen is behoorlijk groot.

Samen met de kazerne Vinkhuizen draagt kazerne Sontweg zorg voor alle brandweertaken in de stad Groningen en daarbuiten.

De duiktaak voor de gehele regio wordt vanuit Groningen gecoördineerd.


Buiten de voorkennis dat het beroep van brandweerman/vrouw niet voor softies is, wist ik weinig van de organisatie en de logistieke uitdagingen waar de brandweer voor staat.

Zowel op personeel gebied als op operationeel gebied. Zo heb ik me nooit beseft wat een enorme hoeveelheid planning het met zich meebrengt om de brandweertaken in goede banen te leiden.

In de regio waar Marleen werkzaam is zijn 90 beroepskrachten in drie ploegen actief om de brandweertaken te garanderen.

Dit gebeurt door het werken van 24uurs diensten.


Al het materieel, van pakken tot beademingsapparatuur, wordt na iedere inzet minutieus gereinigd. Ik heb nooit beseft dat er een enorme hoeveelheid aan materialen noodzakelijk is om een goede brandweertaak te garanderen. Ontelbare zuurstofmaskers, beademingsapparatuur, slangen, zuurstofflessen. Klaar voor als het alarm gaat.


Dat het beroep van brandweerman fysiek veel van je vergt wordt duidelijk als we de sportfaciliteiten bekijken. Een grote sportzaal waar alle denkbare zaalsporten beoefent kunnen worden. Een gym waar dagdagelijks de conditie op peil, zo niet verbeterd kan worden onder begeleiding van een sportinstructeur. Een sportveld buiten, een survival annex hindernisbaan die gebouwd wordt. Maar ook een zwembad waarin de duikers kunnen trainen en hun vaardigheden op peil kunnen houden. Op het diepste punt is het zwembad 5 meter 20 diep.


De ruimte waar de duikpakken worden opgeslagen oogt indrukwekkend. Alles oogt trouwens indrukwekkend; de brandweerwagens staan uitruk gereed opgesteld in de enorme garage. De manier waarop deze voertuigen zijn uitgerust voor hun specifieke taak, de wijze waarop bijvoorbeeld de zwemvliezen klaar liggen het duikersvoertuig, alles is er op gericht zo snel en veilig mogelijk hulp te kunnen verlenen.


Maar de meeste indruk maakt toch wel de trots waarmee Marleen en haar collega's praten over hun werk.

Want voor hen is het natuurlijk gewoon werk.

Maar het is natuurlijk heel bijzonder dat mensen zich bewust, bekwaam en met rotsvast doorzettingsvermogen inzetten voor mensen en dieren in kleine of grote nood.


Dank je wel, Marleen! Dank je wel voor het inkijkje.

Je stond bij mij al hoog op de Topper-ladder maar na het bezoek aan de kazerne gisteren ben je echt wel weer een treetje gestegen op de Topper-ladder.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page