top of page

De koe d'r kont

Dat van Kooten en de Bie het exclusieve gebruiksrecht hebben op het begrip ‘keek op de week’ staat niet ter discussie. Toch is een pakkende titel voor een terugblik op een bepaalde periode geen overbodige luxe. Om lezers te lokken maar ook gewoon omdat het verzinnen, bedenken en uitproberen van een dergelijk titel al een genot op zich is.

Een van de leukste titels die ik de laatste tijd tegen ben gekomen is die van ‘de kop van Zuid’. Een aanduiding van een stukje Oosterhout met enorm veel potentieel, aldus de bedenker.

Vorige blogs ben ik regelmatig begonnen met in de titel de term ‘druktemaker’. Een prima titel mits je jezelf maar ergens over opwind.

Afgelopen week heb ik, zo las ik onder andere in de nieuwsbrief van OokvanWosterhout.nl, mijn eerste Vlogblog gelanceerd. Laat ik voorop stellen dat u mij vooral niet al te serieus moet nemen maar dat ik wel alles meen wat ik zeg. Of wat ik juist niet zeg. Maar deze Vlogblogs zullen tot u komen onder de titel: ‘Vlog Blogs zijn stom’.

Maar beschouwen op papier blijft toch het meest plezierig. De backspace- en delete toets zijn trouwe bondgenoten die meehelpen schaven aan het produceren van schrijfsels met daarin een mening verstopt. Nabeschouwen is zo nog leuker. Dat doe ik het liefst, Maar bij een nabeschouwend blogje hoort een duidelijke titel. Dat de lezer meteen weet wat hij of zij kan verwachten. Ik heb er voor gekozen dit soort berichten voortaan te schrijven onder de titel: ‘de Koe d’r kont’. Wel zo duidelijk.

Laat ik deze nabeschouwing eens beginnen met een onderwerp dat dichtbij mezelf staat: de reorganisatie bij de lokale ORTS. Stukken in de krant, mensen die me vragen of ik er als vrijwilliger ‘nu ook eruit moet’ omdat er gereorganiseerd wordt. Het leek heel even op een hype maar het is wat mij betreft niet meer dan een storm in een glaasje ranja.

Kijk, dat er bij de Oosterhoutse Radio- en Televisie Stichting ruimte is voor verbetering staat buiten kijf. Zowel technisch als organisatorisch en financieel. Maar dat is geen nieuws. Als ik vrijwilligers spreek uit het verre verleden van de ORTS, hoor je die zeggen: ‘Och, dat was in mijn tijd ook al’.

Het positieve is nu, het moment van daadwerkelijke veranderingen, dat er ook echt iets gebeurt. Dat plannen gaan leiden tot verbeteringen op de drie genoemde terreinen. En dat is als vrijwilliger fijn om te merken. Dus ook voor mij.

Dus als ik op de Facebookpagina van Oosterhout Vandaag een bericht schrijf over het niet doorgaan van de zaterdageditie van Oosterhout Vandaag vanuit café de Kloek is er wat mij betreft geen enkele reden voor de lokale courant om dat bericht enigszins gedramatiseerd op hun website te plaatsen.

Concentreer je op het echt belangrijke nieuws.

Nieuws zoals het mobiele tappunten- debat zoals dat de afgelopen tijd gevoerd werd in Oosterhout. In een centrum, dat nou niet echt floreert zijn er zo een paar momenten in het jaar waar ondernemers zwaar op leunen. Winkeliers hebben de decembermaand vaak echt nodig om het beleg op de boterham te verdienen. Voor de horeca zijn dat momenten als carnaval, Blues festival, Kermis en Koningsnacht- en dag. Momenten die moeten zorgen voor geld in het laatje. Belangrijke momenten dus.

Enkele kroegen hadden afgelopen carnaval bedacht om hun rokende klanten van dienst te zijn door aan de voorzijde van hun café hun terras in te richten als rookruimte. Uiteraard met barretje, Een tevreden roker is tenslotte geen onruststoker. Zeker niet met een vers getapt biertje in de hand.

Er was toen een ambtenaar wakker geworden die ergens op papier had zien staan dat het niet mocht, een buitenbar op het terras. Op het allerlaatste moment ging een vazal van de burgervader langs die kroegen om de ondernemers een brief te overhandigen waarin stond dat ze hun barretjes moesten afbreken.

Buiten bier tappen werd van rijkswege niet getolereerd. Hiermee ontstond een conflict tussen horeca en Slotjesveld.

Hotemetoten-overleg was nodig om weer tot een gedoogsituatie te komen. Zolang de veiligheid niet in het geding komt wordt er niet opgetreden. De Horeca even gerustgesteld.

Zoals het spreekwoord zegt stoot een ezel zich niet voor een tweede keer aan de zelfde steen. Koningsnacht- en dag komen er aan. De ambtenaar mobiele tappunten adviseerde het college van B&W tijdig de kroegbazen te informeren over het feit dat het beleid voorschrijft dat buitentaps bij evenementen op terrassen niet toegestaan zijn. Dit advies werd door B&W opgevolgd en krachtig gecommuniceerd. Alleen was men nu even vergeten dat naar aanleiding van het gedoe met carnaval was toegezegd het staande beleid te evalueren en waar mogelijk te herzien. Mobiel tappunt op eigen terras moet kunnen volgens Slotjesveld. Dat is de richting waarop men denkt. Logisch en terecht. Maar tot die tijd: geen gedoe en dus geen buitentaps buiten de zes die, op basis van een evenementenvergunning, verdeeld zijn over het centrum. Er zal gehandhaafd worden, wordt er beslist op het Slotjesveld. Gevolg hiervan is wederom onrust en onbegrip binnen de horeca, fervente feestvierders en GroenLinks.

De lokale Groenen vinden het voornemen van B&W enigszins krom en besluiten een motie in te dienen tijdens de raadsvergadering van 19 april. Omdat de gemeente al werkt aan versoepeling van de regels vraagt GroenLinks het stadsbestuur op koningsnacht- en dag toe te staan dat zaken in het KLM gebied en op de Heuvel mobiele tappunten te plaatsen op eigen terras daar waar de veiligheid dat toestaat, PvdA, D66 en Gezond Burger Verstand delen het standpunt en dienen de motie mee in. Ook de fractie van Gemeentebelangen dient de motie mee in. Althans, raadslid Peter de Laat heeft namens zijn partij zijn handtekening gezet onder het verzoek aan het college van B&W. Volslagen logisch. Want Gemeentebelangen (GB) is bij uitstek de partij, zo claimt zij zelf, die het opneemt voor de belangen van de lokale ondernemers. Maar na een kleine taal technische schorsing blijkt e.e.a. niet zo logisch te zijn. Opperbaas Hoosemans liet de burgemeester weten dat de handtekening van GB van de motie ging. ‘Gemeentebelangen gaat de GroenLinks motie niet steunen’.

Raadslid Peter de Laat werd openlijk in de hoek gezet door de fractievoorzitter. Door tegenstemmers van de motie werden termen als ‘sympathiek’, ‘opportuun’ en ‘staand beleid dient gehandhaafd’ gebezigd. Weinig inhoudelijke argumenten waren er te vernemen. Op concrete vragen van voorstanders kwamen van verantwoordelijk wethouder en tegenstemmende raadsleden wollige, nietszeggende en ontwijkende antwoorden. Het optelsommetje was snel gemaakt. De motie Mobiele tappunten had in de Oosterhoutse gemeenteraad onvoldoende steun. Dit als gevolg van wat ik noem ‘bestuurlijke inflexibiliteit’. Je mag het wat mij betreft ook ‘waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan’ noemen.

Wat ik wel heel mooi vind is dat op een dergelijk triviaal onderwerp als tappunten op het terras van een kroeg de principes van het individuele raadslid gaan opspelen.

Peter de Laat bleef niet treuren in het hoekje waar fractieleider Hoosemans hem had neergezet. De Laat deed wat hij al jaren verkondigd: opkomen voor de belangen van de lokale ondernemers en stemde voor de motie Mobiele tappunten. Ook coalitiepartij CDA bleek verdeeld. Twee CDA raadsleden stemden tegen de motie en twee andere raadsleden van de christendemocraten kozen de andere weg. Principes en dualisme, ik zie het graag.

Maar dit alles is natuurlijk gekrabbel in de marge als blijkt dat afgelopen zaterdag de Nederlandse columniste Ebru Umar in haar tweede huis in Turkije van haar bed wordt gelicht omdat zij onaardige dingen had gezegd op Twitter over de baas van Turkije. Die brutaliteit kwam haar op een nacht cel te staan en een uitreisverbod.

Het zal je maar gebeuren. Iets met bijl en wortel.

Ben principieel, ben pragmatisch, ben fatsoenlijk maar kom niet aan de vrijheid van meningsuiting!

Ik wens u een mooie 5 mei!

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page