top of page

Kaaiendonk bewijst laatste eer!

Oosterhout heeft afscheid moeten nemen van een markante Kerel

De Markt in Oosterhout liep dinsdagavond 9 februari iets na elven in rap tempo vol met mensen die hun eer kwamen bewijzen aan een man die niet meer is. Vijf lange jaren was deze man de aanvoerder van carnavalvierend Oosterhout.

Op de dag dat deze man de sleutel van de stad uit handen van burgemeester Huisman, ontving was het gedaan met Oosterhout en veranderde de naam met onmiddellijke ingang in Kaaiendonk. Vanaf dat moment was het helder en duidelijk. Overal moest het feest zijn en moest iedereen kunnen genieten van carnaval in Kaaiendonk.

Zo moest het zijn, vond deze man! En zo was het! Vijf lange jaren leidde deze man heel Oosterhout door het carnaval zoals Hannibal Barkas zijn leger op olifanten door de Alpen leidde.

Maar prins Mienus de Twaalfde is niet meer. Nadat Mienus op de Markt de burgemeester de sleutel van de stad weer teruggaf was het gedaan met zijn vijf jaar durend bewind. En het waren mooie jaren.

Dat bleek wel aan de enorme mensenmenigte die op de been was gekomen om prins Mienus met plastic klepperhandjes een ware aubade aan te bieden.

Minutenlang werd het protocol en de daarbij horende plichtplegingen onderbroken door het geluid van plastic klepperhandjes. Andere blijken van waardering bleven zeker niet uit. Grote borden met daarop boodschappen van grote dank aan Prins Mienus werden vanuit de menigte omhoog gehouden. Hoewel prins Mienus zijn uiterste best deed om het aanvoerderschap van het Kaaiendonkse carnaval met zijn volgers en vrienden delen had het volk besloten dat de eer toch vooral hem toekwam; Prins Mienus!

Ook de pop zag het vertrekt van deze Mienus niet zitten. Tegen de gewoonte in weigerde de pop eenvoudig te ontbranden. Je hebt symboliek en symboliek.

En wat hem nu juist zo’n geweldige Prins Mienus maakte? Teveel om op te noemen waarschijnlijk maar wat er voor mij vooral uitsprong waren de volgende drie dingen:

Zijn gulle lach, zijn bereikbaarheid en zijn spitsvondigheid.

Juist vanwege die drie eigenschappen is een compliment aan deze Prins Mienus de Twaalfde meer dan op zijn plaats: goed gedaan, jochie!

En vanaf 10 februari mag Prins Miemus de Twaalfde weer gewoon Hanske van Vugt zijn.

En da’s voor hem natuurlijk ook wel weer fijn.

Hoewel Kaaiendonk misschien nog wel elf jaren met Mienus de Twaalfde door had gekund, zegt het protocol dat het tijd is voor Mienus de Dertiende. Regeltjes zijn zoals ze zijn.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page