top of page

Boze brief aan de VVD

Gisteren zat ik in mijn autootje, op weg naar iets of juist daar vandaan komend.

Zoals altijd stond Radio1 aan, ik hoorde het bericht dat Loek Hermans per februari '16 waarnemend burgemeester in Zutphen gaat worden, althans dat meende ik te begrijpen. Thuis gechecked en het klopte. Belachelijk vind ik. Net opgestapt als Senator omdat rechters hem betichtten van wanbeleid als president-commissaris bij Meavita. En met boosheid moet je wat doen. Dus vanavond een brief 'op hoge poten' naar de voorzitter van het hoofdbestuur van de VVD. Leest u even mee?

Aan dhr. Henny Keizer

Voorzitter hoofdbestuur van de VVD

P/a voorzitter@vvd.nl

Oosterhout, 23 december ’15

Geachte heer Keizer,

Ik ben voornemens u een zeer boze brief te schrijven. Een boze brief waarin ik mijn ontsteltenis uitspreek over een lid van uw partij, een prominent en landelijk bekend lid van de VVD.

Laat ik eerst stellen dat ik geen lid van uw partij ben. Dat heeft te maken met ideologie en helemaal niets met uw leden.

Mijn ervaring is namelijk dat de leden van uw partij in mijn woonplaats Oosterhout, erg vriendelijke, aardige, sympathieke en vooral redelijke mensen zijn.

Het zit in mijn aard dat ik met aardige mensen ook aardig omga. En dat geldt ook voor u, beste meneer Keizer. Wij kennen elkaar niet. Maar als ik een foto van u zie, komt u mij over als een aardige kerel.

Vandaar dat ik ook mijn uiterste best zal moeten doen om mijn boze toon consequent vast te houden. Ik reken op uw vergevingsgezindheid mocht dat even niet lukken.

Ik ben boos, heel boos. Ik zal u zeggen waarom:

Gisteren werd duidelijk dat Loek Hermans waarnemend burgemeester in het fraaie Zutphen gaat worden per 1 februari 2016. Omdat ik het nieuws hoorde via de autoradio en niet helemaal geconcentreerd was op de nieuwsuitzending maar op de weg, dacht ik dat ik het wellicht verkeerd gehoord had. Toen ik thuis echter diverse nieuwsbronnen raadpleegde bleek ik het ook de eerste keer juist te hebben gehoord. Loek Hermans, prominent VVD lid en recent teruggetreden fractievoorzitter van de Senaatsfractie van uw partij in de Eerste kamer! Mijn eerste ongenoegen heb ik wereldkundig gemaakt via Twitter. In dat twitterbericht heb ik me sarcastisch afgevraagd of: “..Loek Hermans die integere VVD bestuurder was die……”. ( https://twitter.com/dehoogh/status/679371252415528960 )

Ik begreep en begrijp er nog steeds helemaal niets van.

Beste meneer Keizer, u moet zich als VVD voorzitter toch ook ongemakkelijk hebben gevoeld toen u het nieuws van de tijdelijke benoeming van lid Hermans vernam. Zeker met de weken die achter u liggen. Want het was vast even niet leuk om voorzitter te zijn van een partij waarvan de Tweede Kamervoorzitter terugtrad omdat er een brief, anoniem weliswaar, in de papierversnipperaar verdween. De brief had betrekking op die onverkwikkelijke zogenaamde Teevendeal waar eerder dit jaar al de heren Opstelten en Teeven aftraden als minister en staatssecretaris van V&J.

En dan was er nog dat Kamerdebat waarbij de heren Rutte, van der Steur en Dijkhoff erg diep door het stof moesten. U moet die dag met spanning in uw lijf het debat hebben zitten volgen.

Zelden leek het kerstreces op zo’n goed moment te komen als dit jaar. Even twee weken rust. Even geen gedoe. En weet u, meneer Keizer, dat gun ik u.

Want per slot van rekening bent u pas vanaf juni 2014 voorzitter. En dus nog niet zo heel lang bezig met voorzitter zijn van de VVD. Een klus, dunkt me, die schielijk onderschat wordt.

Meneer Hermans, ik ken hem niet persoonlijk en hij lijkt me op zich een ‘handig heerschap’, is op 2 november van dit jaar teruggetreden als lid van de Eerste Kamer. Dit deed hij omdat hij vond dat de uitspraak van de Ondernemingskamer in Amsterdam over het failliete thuiszorgbedrijf Meavita, waarin hij persoonlijk veel kritiek en verwijten kreeg, zijn functioneren als fractieleider van de VVD Senatoren in de weg stond. Toen de enig logische stap die dhr. Hermans kon nemen.

Volgens de rechters van de Ondernemingskamer had Hermans de andere commissarissen van Meavita “ ten onrechte niet volledig over de bestaande problemen geïnformeerd”. Ook is dhr. Hermans door de Ondernemingskamer verweten dat hij “belangrijke interne en externe signalen” over het functioneren van de bestuursvoorzitter van Meavita niet deelde met andere commissarissen. De organisatie waarvan Loek Hermans President-Commissaris was, zo oordeelde de rechters, had zich schuldig gemaakt aan wanbeleid.

Eerder was de “koning van de nevenactiviteiten” al negatief in het nieuws gekomen toen hij als toezichthouder bij het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers het salaris en functioneren van de toenmalige directeur verdedigde/moest verdedigen.

En dan nu weer doodleuk toezeggen waarnemend burgemeester te worden in Zutphen!

Gekker moet het niet worden, meneer Keizer. Hermans is lid van uw partij en geeft geen blijk van wel én wat niet kan. Vlak nadat je door een rechter op de vingers bent getikt, ga je toch geen baantje als waarnemend burgemeester accepteren. Dat doe je gewoon niet! Hermans zou zich een poos gedeisd moeten houden en ( tijdelijk) moeten verdwijnen uit het openbare bestuur.

U merkt het meneer Keizer, het uiten van mijn boosheid gaat prima zolang ik het over dhr. Hermans heb. Maar het faillissement van Meavita heeft de levens van veel mensen, medewerkers en cliënten, behoorlijk verstoord. Met het aanvaarden van die tijdelijke burgemeestersbenoeming geeft de heer Hermans blijk van het ontbreken van iedere vorm van schuldbewustheid of erger nog zelfinzicht. In feite geeft Hermans hiermee aan, excuus voor mijn taalgebruik, “schijt” te hebben aan de uitspraak van de Ondernemingskamer in Amsterdam en de gevoelens van gedupeerden door het omvallen van Meavita.

En daar, beste meneer Keizer, daar kan ik zo slecht tegen. Ik word er oprecht boos om! Maar omdat het weinig zin heeft de VVD’ers die ik persoonlijk ken, van alles en nog wat te gaan verwijten, heb ik dus besloten me tot u te richten.

Want uiteindelijk bent u de baas van de VVD. Bent u de man die publiekelijk moet uitleggen dat, ondanks de aanwezigheid van een permanente integriteitscommissie, er zoveel partijpolitici zijn die het blijkbaar niet zo nauw nemen met begrippen als integriteit.

Ik vind dan ook, meneer Keizer, dat u dhr. Hermans moet helpen. Zijn geloofwaardigheid heeft een deuk opgelopen en dat straalt ook af op uw VVD. Ik vind dat u dhr. Hermans moet verplichten minimaal één jaar lang goed en nuttig werk te gaan doen, vrijwilligerswerk. Ik kan me zo voorstellen dat Hermans het prima doet als koffiemaatje in een verzorgingshuis. Net zoals uw Premier jarenlang een ochtend les gaf op een middelbare school en daarmee voeling houdt met wat er leeft bij echte mensen. Laat dhr. Hermans koffie schenken en waardevolle aandacht bieden aan bewoners van verzorgingshuizen. De eerste paar keer zal hij waarschijnlijk mopperend aan de slag gaan. Maar daarna zal Hermans er achter komen hoe waardevol en belangrijk zijn inzet is. Zó belangrijk, dat hij het dan niet meer zal ervaren als een straf maar juist als een leermoment.

En daar wil ik naar toe; het goede belonen en het mindere negeren.

Beste meneer Keizer, het heeft mij enorm opgelucht. Het schrijven van deze “boze” brief geeft mij weer wat ruimte. Daarvoor mijn hartelijke dank.

Als u nou in een kleine tête-à-tête dhr. Hermans beweegt het goede te gaan doen ben ik waarschijnlijk het meest tevreden niet-VVD lid in heel Nederland. En komt het met dhr. Hermans ook weer wel goed.

Met hartelijke en opgeluchte groeten,

Peter de Hoogh

Oosterhout

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page