top of page

Druktemaker hoopt op witte kerst

Voordat we ons weer gaan laven aan copieuze feestdissen, oliebollen en verantwoord gekozen dranken toch nog even snel een terugblik op de afgelopen week in en rondom Oosterhout.

Er viel genoeg te kijken, te zien en op te reageren. Voor een #SoMefiel (iemand die veelvuldig en vaak onnodig gebruik maakt van Social Media ) als ik een fijne bijkomstigheid.

De voordracht van VVD raadslid Robin van der Helm tot wethouder kandidaat kreeg deze week een opmerkelijk staartje. Van der Helm wordt, als de gemeenteraad daar in januari mee instemt, de opvolger van de om gezondheidsredenen gestopte wethouder Jan Peters. Als van der Helm doorschuift naar de wethouders loge in de raadzaal wordt de raadszetel ingevuld door, de om gezondheidsredenen gestopte wethouder, Jan Peters.

Dat nieuws van afgelopen maandag vond ik opmerkelijk en verbond daar ook een eigen conclusie aan. Op twitter noemde ik het een slimme manier om een hernieuwd raadslidmaatschap van Alexander Wijers te voorkomen.

De twitteraar van de VVD vroeg mij of ik vergeten was hoe de wet bij dit soort benoemingen in elkaar steekt.

Omdat het niet zo moeilijk is als de #Teevendeal zal ik het kort uitleggen:

bij gemeenteraadsverkiezingen leveren alle partijen een lijst in met namen die kandidaat zijn voor een raadszetel. Bij de VVD was ( en is nog steeds volgens de kieswet) Jan Peters nummer 1. Nummers 2 tot en met 7 op die lijst vormen de VVD fractie. Nu daar een stoel vrij komt die gevuld moet worden, moet weer naar de kieslijst gekeken worden. De vraag om de raadszetel te bezetten dient gesteld te worden aan de eerst beschikbare kandidaat op de lijst. En in dit geval is dat nummer 1 op de lijst.

Dat Jan is gevraagd vind ik opmerkelijk; iemand die stopt als wethouder om gezondheidsredenen wordt gevraagd om de vrijgekomen raadszetel te vullen. Kijk, los van het feit dat de gezondheid van Peters het weer toelaat zich in te zetten voor zijn partij fantastisch is, blijft het opmerkelijk.

Ik heb er een theorie over:

Als we Jan Peters even buiten beschouwing laten zijn de kandidaten op de reservebank Coen Beins en Alexander Wijers, respectievelijk nummer 8 en 9 op de VVD kandidatenlijst. Nou weet iedereen dat de huidige VVD top in Oosterhout niet echt zit te wachten op Alexander Wijers in de fractie. Ik kan ze daar overigens geen ongelijk in geven, maar dat terzijde. “Coen Beins had al te kennen gegeven geen trek te hebben in een nieuwe ronde raadslidmaatschap”, liet ik me ontvallen op twitter. De VVD en Beins mengde zich op dat moment in het twittergesprek en vroegen hoe ik daar nou bij kwam?. Op mijn antwoord: dat de informatie dat Beins bedankte kwam uit de wandelgangen en het geruchtencircuit werd schamper gereageerd. Beins vond het jammer dat mensen over hem spraken en niet met hem! Nou goed dat hij zich in het gesprek mengde. Onmiddellijk heb ik Coen uitgenodigd zich uit te spreken over mijn vraag of hij graag de vrijkomende zetel had ingenomen en zo ja, hij begrip had voor het besluit van de fractie om voor Peters te kiezen? Coen Beins antwoorde politiek dat hij beschikbaar was maar tweede in de rij. Toen ik daarna opmerkte dat uit zijn antwoord niet echt veel enthousiasme sprak reageerde Beins als een volleerd politicus: “ik ga dit interview niet via twitter doen’. Uiteraard heb ik daar begrip voor. Handige jongen die Beins, wat dat betreft.

Even terug naar mijn theorie. Coen Beins heeft er geen trek in, zal daar zijn redenen voor hebben. De volgende op de lijst is nummer 9 Alexander Wijers. De dominante, ietwat arrogant overkomende ex- VVD fractievoorzitter, ex- provinciale Statenlid en jurist. En die Wijers ligt niet zo lekker bij de huidige generatie VVD’ers. Bij het samenstellen van de kandidatenlijst voor de gemeenteraadverkiezingen ’14 ontstond al iets wat leek op een machtsstrijd binnen de VVD. Slechts door steun van een aantal Wijers fans lukte het Alexander op plaats 9 van de lijst te komen. Na de verkiezing bleek dat Wijers bijna voldoende voorkeursstemmen had om in de raad verkozen te worden. Een zucht van opluchting ging door het lokale VVD partijbureau. Net niet genoeg!

Wijers heeft wel zin in een lekker potje dualisme. Een probleempje voor de VVD dus. En daarom is Jan Peters gevraagd. Om te voorkomen dat querulant Wijers zich komt melden bij de volgende vergadering. Nu snap ik wel dat je dit als partij nooit zo kan zeggen. Dus geldt het argument dat de VVD gewoon de wet volgt en begint bij de eerst ‘beschikbare’ kandidaat op de lijst. En daar is niets mis mee.

Daarbij komt dat ik het wel gewoon mag zeggen; dat ik denk dat Jan Peters is gevraagd om een terugkeer van oude- koe-uit-de-VVD stal Wijers te blokkeren.

Persoonlijk vind ik het prima hoor. 100,000 maal liever Jan Peters in de raadszaal dan de man waar ik blijkbaar een behoorlijke aversie tegen heb. Maar het blijft opmerkelijk.

Dan nog even over de afgelopen raadsvergadering. Deze maand vond hij plaats op dinsdag en woensdagavond. Op de agenda enkele belangrijke punten. Zo krijgt Oosteind een extra stuk weg en een fietstunnel. Belangenvereniging Oosteind wil doen geloven dat met dit besluitheel Oosteind plotsklaps tot achterstandsgebied is gebombardeerd. Maar kom, kom mensen. Het leven gaat door. Mensen zullen zich weer snel aanpassen aan de nieuwe situatie.

Opvallend was trouwens wel dat tijdens de behandeling van dit onderwerp CDA lid Roovers de zaal verliet omdat ze zelf in Oosteind woont en iedere vorm van belangenverstrengeling of de schijn daarvan wenste te voorkomen.

Een andere keuze werd gemaakt door Gemeente Belangen fractielid Maria Dujardin.

Ook zij woont in het prachtige Oosteind, maar verliet niet de raadszaal. Zij deed mee aan de beraadslagingen en nam bij het stemmen over het besluit een minderheidsstandpunt in. Als enige van de GB fractie stemde zij tegen de Nota Toekomstige Ontsluiting Oosteind. Daarmee toonde zij ballen. Gewoon zeggen wat je vindt en daar naar handelen.

Het venijn zat hem in de woensdagavond. Gemeentebelangen vindt het allang na twaalf uur voor de Oosterhoutse binnenstad geweest en wilde met een motie een gebaar maken naar de noodlijdende winkeliers. Een symbolische korting van 20 cent op het geldende parkeertarief. Geen wondermiddel, maar wel een symbool, een gebaar aan de ondernemers, benadrukte een gepassioneerde Arnoud Kastelijns. Opmerkelijk trouwens, dat een politicus zijn eigen plannen zelf tot symboolpolitiek bombardeert.

Er moet iets gebeuren en wie niet mee doet is een lafbek. Dat was eigenlijk wat Gemeentebelangen tegen de andere partijen zei.

Want het was tijd voor actie! Er werd zelfs gesuggereerd dat een motie van wantrouwen behoorde tot de mogelijkheden als de raad anders zou beslissen. De overige (coalitie) partijen leken het niet echt warm te krijgen van de houding van de grootste fractie. Een schorsing was voor GB nodig om koppen te tellen. Na de schorsing deelde Kastelijns mee dat de motie gewoon ingediend gaat worden en de fractie tegen het de het college voorgestelde onderzoek zal stemmen. Alleen de partij van Henk van Ginneken steunde de motie van de GB fractie. De 20 cent eraf- gebarenmotie haalde het niet en het voorstel van het college is gewoon aangenomen.

Vreemder vind ik de keuze van Gemeentebelangen om dan niet in te stemmen met het toch instellen van een leegstandsverordening in Oosterhout. Een instrument dat een gemeente als laatste instrument in kan zetten om de vastgoedbaronnen te dwingen iets te doen aan de leegstand in het centrum van Oosterhout, bijvoorbeeld huren laten verlagen. Dus echt iets doen.

Een scherpe Cees Noltee van GroenBrabant legde de vinger wat mij betreft op de zere plek bij Kastelijns.

Dat ontaarde in een ouderwets felle fittie over politiek durf, megalomane fietspaden naar Dorst en kul oplossingen.

De burgemeester sloot de vergadering met een stichtelijke kerstwens en nieuwjaarsgroet.

U weet overigens waar dit jaar de echte kerststal in Oosterhout staat? Die staat in Oosterheide waar Marlies Bouwens op eerste kerstdag haar huis open stelt voor mensen die eenzaam zijn. Dit alles onder het mom van: “In Oosterheide hoeft niemand alleen te zijn met kerst”.

Met zo’n initiatief kan mijn kerst niet meer stuk!

Ik wens u allen passende kerst toe.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page