top of page

Druktemakertje van de week

Hebt u dat soms ook, dat u denkt: ‘Nou ja zeg!’? Ik wel. En af en toe helpt het dan om het maar van je af te schrijven. Anders wordt je er enkel maar grijzer en meer rimpelig van.

Zo stond zondagavond bij het NOS journaal 20.00 uur alles klaar om een plan van de VVD aan het volk te presenteren. Het bleek te gaan om een Migratienota . Volgens de VVD gaan we hier mee een heleboel zielige asielzoekers het leven redden. Het plan is simpel. Er gaat een groot hek om Europa zodat het voor vluchtelingen geen enkele zin meer heeft om voor veel geld een plekje in een gammel vaartuig te bemachtigen en koers te zetten naar het Utopia dat Europa heet. Dat voorkomt volgens de VVD dat er mensen vluchtelingen verdrinken op de Middellandse zee omdat de bootjes, waarmee ik niet eens ons eigen Wilheminakanaal zou durven oversteken, en masse naar de bodem zinken en de voorpost van Europa, het Italiaanse eiland Lampedusa, niet halen.

En daar gaat de VVD een einde aan maken. De situatie is onhoudbaar en onmenselijk. En omdat de partij van de liberalen eigenlijk een soort toverpartij is, gaan ze dit probleem ook wel even oplossen. Mede voor Volk en Vaderland, vermoed ik. Want dat moet ik ze nageven, die jongens en meisjes van de VVD zijn een kei in het oplossen van lastige zaken. Zo wist de VVD een zetelverlies als gevolg van de verkiezingen voor Provinciale Staten om te toveren tot een eclatante verkiezingsoverwinning. Het verlies aan stemmen (van 19,2% in 2011 naar 15.6% in 2015) is voor liberalen een opgaande lijn. Noem daarbij een flink aantal keer het feit dat je toch maar mooi de meeste zetels hebt en tadaa: een verkiezingsoverwinning is een feit. Houdini zou er trots op zijn, op zo’n truc.

Maar even serieus: gaat de VVD nu echt politiek bedrijven over de ruggen van de meest kansloze wereldburgers; vluchtelingen en asielzoekers? Of is het een onsmakelijke poging om zich los te weken van coalitiegenoot PvdA. De Sociaaldemocraten hebben op 18 maart natuurlijk genadeloos op hun donder gehad. Zijn electoraal afgestraft en zo ongeveer gehalveerd. Voor de VVD betekent dit dat ze op zoek moeten naar nieuwe verbondjes om nog enigszins hun plannen door de 1ste kamer te krijgen. Zelfs voor hoofd – jongleur Mark Rutte een ondoenlijke klus. Maar als je dat wil doen beste VVD, doe dat dan niet met een plan dat over de ruggen van kwetsbare mensen gaat. Doe dat dan niet met een plannetje waarvan je bij voorbaat weet dat het niet uitvoerbaar is doordat allerlei internationale verdragen dit gewoon niet toelaten. Zeg dan gewoon tegen de PvdA dat de liefde over is. Dat de relatie tussen jullie beide is veranderd en het zo niet langer meer kan. Heel graag had ik dit in hardere bewoordingen willen schrijven, maar dat valt me lastig. En weet je hoe dat komt: hier in Oosterhout bestaat de VVD uit sympathieke, joviale en betrokken mensen. En dat gegeven houd me dan toch enigszins tegen. Noem me een softie, maar het is zoals het is.

Dan nog eventjes over staatssecretaris Martin van Rijn. Die gaat streng doen. Hij gaat de E-sigaret aan pakken. Want het moet maar eens afgelopen zijn met het verkopen van schadelijke zooi. Bovendien had een onderzoek van het RIVM namelijk iets ernstigs aangetoond: In het nicotinegoedje dat elektronische rokers in hun pafstokje stoppen is namelijk nicotine aangetroffen. Je gelooft je ogen niet. Oh ja, ook gaat de staatssecretaris de leeftijdsgrens van 18 jaren stellen. Prima van Rijn! Maar wel een beetje vreemd dat de branche vereniging van E-sigarettenverkopers op 13 maart de rechter heeft gevraagd een uitspraak te doen op over de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) van het ministerie van van Rijn. Hierin werd van alles gesteld en bepaald maar niet dat de leeftijdsgrens op 18 moest worden gesteld. De branchevereniging Esigbond had op deze leeftijdsgrens al eerder aangedrongen. Maar juist dit werd niet geregeld. Wel gemuggenzift over het gebruik van propyleen glycol in de rook vloeistofjes, maar een leeftijdsgrens stond niet in de AMvB. Propyleen glycol klinkt overigens eng maar is een stof die bijvoorbeeld wordt gebruikt in rookmachines in discotheken of Theaters. Propyleen glycol zit ook in de astma inhaler. De medicijnen worden aan de stof toegevoegd zodat het te verstuiven en dus te gebruiken is. Beetje vreemd dus allemaal. Ik ben van mening dat Martin van Rijn wel iets ander te doen heeft dan ondernemers die de E-sigaret aan de man proberen te brengen te pesten. Als je weet hoe machtig de ‘gewone’ rook- en farmaceutische lobby is in den Haag, is het weer wel te begrijpen. En laten we niet vergeten dat het rookgedrag van ons Nederlanders de staatskas nog heel veel geld oplevert. Ieder zijn belang dus. Maar ik blijf standvastig: ik rook niet, ook geen E-sigaret. En dat al vijf jaar niet meer.

Dan nog een dingetje dat dinsdag 24 maart op de agenda staat van de raadsvergadering Oosterhout. Die avond staat namelijk ook de kadernota 2016 Gemeenschappelijke regeling Openbare gezondheidszorg op de agenda. Er moet besloten worden dat de raad het eens is met de kaders die de GGD stelt voor het jaar 2016. De Nota komt er op neer dat de GGD in 2016 de focus wil hebben op jeugd en veiligheid. Geen probleem. Goed bezig GGD. Afhameren en klaar zou je denken. Toch zitten er wel wat haakjes en oogjes aan het plan. Want: zorg voor zwakkeren, oog voor jeugd en vooral moet alles veilig zijn. Dat is wat GGD wil gaan doen. Maar dat is ook precies wat de gemeente Oosterhout voorstaat. De tekst uit de nota van de GGD kan zo gekopieerd worden in de folder van de Sociale Wijkteams in Oosterhout. Alle drie willen het zelfde. En ze zijn ook alle drie op hun eigen manier verantwoordelijk. En daar zit het probleem. Waar iedereen verantwoordelijk is pakt vaak niemand zijn verantwoordelijkheid. Ik kan het overbekende voorbeeld noemen van horden toeschouwers die massaal geen vinger uitsteken terwijl iemand in de gracht verzuipt. Dus gemeenteraad zorg nou, voordat je akkoord gaat met de kadernota 2016, dat je garanties hebt over wie wat doet en op welk moment. Want uiteindelijk zijn jullie als gemeenteraad verantwoordelijk.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page