top of page

de Bunthoef handelingsverlegen?

Soms wordt een mens op een regenachtige maandag getriggerd door een bericht dat men hoort, leest of ziet. Zo ook ik.

Dit keer was het een bericht in BNdestem. Het bericht ging over het afblazen van activiteiten rondom Koningsdag door het gebrek aan vrijwilligers bij activiteitencentrum de Bunthoef. Ik had het bericht al eerder op twitter voorbij zien komen. Echter, pas na het lezen van het bericht in de regionale courant, ben ik me eens gaan verdiepen in ‘ het afblazen’.

Wat blijkt nu: van de vijf vrijwilligers die zich bezighouden met de voorbereiding, planning en uitvoering van de koningsdagactiviteiten (onder de paraplu van de Bunthoef) moeten er twee om gezondheidsredenen afhaken. Voor die twee natuurlijk een persoonlijk drama. Maar wel vreemd dat op 6 februari ’15 het besluit valt om de activiteiten dan maar helemaal te schrappen. Op 6 februari ’15 heb je namelijk nog ongeveer 81 dagen tot aan koningsdag op 27 april 2015. 81 dagen om zaken te reorganiseren, andere mensen erbij te zoeken. 81 dagen. Dat zijn drie maanden!

Ik ga me dan zaken afvragen. Waarom bijvoorbeeld die activiteiten afgelast worden? Waarom dat gebeurt door een berichtje op de sociale media? Waarom er niet gezorgd wordt voor vers bloed voor de te organiseren activiteit? Waarom de activiteit niet zodanig aangepast dat het door drie in plaats van vijf buurtbewoners georganiseerd kan worden? Hoe zit het dan met de formele taak, beter gezegd één van de formele taken, van het activiteitencentrum? Zorgen dat de deelopdracht ‘burgers voelen zich betrokken bij hun stad en leefomgeving, voelen zich medeverantwoordelijk voor elkaar en zijn bereid iets voor de ander te doen’ behaald wordt? Wat is de rol van Surplus in deze? Kortom een boel vragen, gesteld met het idee dat het zo lastig toch allemaal niet kan zijn. Maar voor Surplus Welzijn blijkbaar dus wel.

Om me nog meer te verdiepen ben ik eens gaan zoeken naar wat documenten waaruit duidelijk moet worden wat de rol van Surplus is binnen de aansturing van de activiteiten centra. Leve het internet. Want na even zoeken hoest ris.Oosterhout.nl een deel van het antwoord op. Dacht ik. ‘Evaluatie activiteitencentra 2012-2014’ heet het document. Klinkt veel belovend, want daar moet toch in staan wie wat doet in, wat vroeger, de wijkhuizen waren.

Vooral met de Bunthoef heb ik een relatie. Ik ben namelijk geboren in Oosterheide. En ons moeder heeft, vanaf dat mijn zus en ik naar schoolplichtig waren, tot aan haar pensioen gepoetst in de Bunthoef. Eerst nog op de oude locatie. De Bunthoef is begonnen op terreintje aan de hoek Geert Grootelaan en de melis Stokelaan. En later aan de Bloemenhof waar de Bunthoef nu nog steeds zit. En met enige regelmaat konden wij als kinderen mee naar het wijkhuis. Moeder ging met haar collega Corry poetsen en wij kinderen konden best even vermaken. U hebt geen moer aan deze informatie. Noem het een soort historische duiding.

Terug naar de evaluatie. Op pagina twee staat al direct een enorme diskwalificatie van het document zelf. Als rapporteur staan namelijk Surplus Welzijn en Cluster Welzijn van de afdeling Sport, Cultuur en Welzijn van de gemeente Oosterhout vermeldt. Met andere woorden: de slager keurt zijn eigen vlees. Surplus en de gemeente Oosterhout hanteren het ‘wij van WC eend adviseren WC eend principe’ met verve. Maar daar trap ik dus niet in. Een evaluatie die in mijn ogen hiermee dus totaal ongeloofwaardig en niet bruikbaar is. Rechtstreeks de prullenbak in. Als het aan mij ligt. Alleen al om de gehanteerde methodiek.

Ook blijkt deze evaluatie (nog) niet in de gemeenteraad is besproken. Voor zover ik heb kunnen ontdekken heeft nog geen enkele volksvertegenwoordiger kritische vragen gesteld aan de portefeuillehouder over deze evaluatie. Misschien komen die nog. Misschien heb ik het gewoon gemist. Misschien heb ik het gewoon niet kunnen vinden.

Enige voordeel van deze evaluatie is dat er wat cijfers in vermeld staan over aantallen vrijwilligers en activiteiten. Sommige cijfers geven een indicatie. Andere cijfers zijn op een lachwekkende wijze zodanig gemanipuleerd zodat de bemoeienis van Surplus als positief betiteld kan worden. Dat laatste heeft vooral betrekking op een bezettingsgraden vergelijking in de jaren 2010 en 2014. Voor het gemak zijn activiteiten niet meegenomen omdat er anders geen stijging van bezettingsgraad ten opzichte van 2010 gepresenteerd had kunnen worden.

Terug naar het afblazen van de koningsdagactiviteit. Ik trek de conclusie dat het de professional van Surplus dus niet lukt vrijwilligers zodanig te ondersteunen dat er over drie maanden een activiteit in de buurt plaats kan vinden ter ere van de verjaardag van zijne Majesteit. En dat terwijl toch heel helder geformuleerd is dat de rol van Surplus bij het activiteitenaanbod er eentje is van stimuleren, enthousiasmeren en faciliteren van de activiteiten. In dit geval heeft men in mijn ogen wel heel erg snel de handdoek in de ring geworpen. Niks ondersteunen van actieve wijkbewoners, niks verbindingen leggen. Maar gewoon opgeven. En dat is erg teleurstellend. Teleurstellend voor de bewoners van Oosterheide.

Ik heb wel een advies voor de professionals van Surplus:

loop even naar een supermarkt op het nabij gelegen winkelcentrum Zuiderhout, koop daar een busje peper. Loop daarna terug naar de Bunthoef en schudt bij iedereen wat peper in de reet. Jullie professionals hebben nog tijd zat om een leuke activiteit op Koningsdag te organiseren. Stop met zeuren en ga doen waarvoor je ingehuurd bent!

Dat vind ik er van. Doe ermee wat je wilt. Het is tenslotte slechts een mening. Daar komt nog bij dat ik al jaren met veel plezier in het centrum van Oosterhout woon. Daar is op 27 april van alles te beleven. Weet je wat, lieve bewoners van Oosterheide, mocht het bij de Bunthoef niet gelukt zijn, ik nodig jullie van harte uit in het centrum. Wees welkom.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page