top of page

Van adviseur Winkelstad Oosterhout naar Stadsmanager Oosterhout

Zaterdag 24 januari bereikte mij het nieuws dat de voorzitter van de grootste politieke partij in Oosterhout, Gemeentebelangen, zijn functie heeft neergelegd. Ook zijn activiteiten die hij in de steunfractie van deze 'groepering', zoals ze zichzelf plegen te noemen, laat hij voor wat het is.

Deze man, Paul van der Westen is zeer actief in verschillende functies binnen de gemeente Oosterhout. In de afgelopen periode is hem gebleken dat deze combinatie van rollen en functies niet altijd goed verenigbaar zijn. Omdat hij naar de toekomst toe ook nog andere ambities heeft, heeft hij besloten zijn functies binnen Gemeentebelangen Oosterhout naast zich neer te leggen, aldus een verklaring op de website van Gemeentebelangen Oosterhout.

En bij zijn ambitie wringt nou de schoen. Zo was/is van der Westen adviseur van de winkeliersvereniging Winkelstad Oosterhout, voorzitter Horeca KLM-gebied en heeft nog wat andere bestuursfuncties die te maken hebben met het reilen en zeilen van de Oosterhoutse winkelstad.

Nu wil het TOEVAL dat het gemeentebestuur onlangs heeft besloten € 30.000, = te investeren in de aanstelling van een stadsmanager om de teloorgang van het winkelgebied in het centrum van Oosterhout verder tegen te gaan en met allerlei maatregelen de boel weer uit het slop te trekken.

En met wie werkt de gemeente samen als het gaat om de aanstelling van de stadsmanager? Juist ja, winkeliersvereniging Winkelstad Oosterhout. Om de zaken nog toevalliger te maken: vorige week publiceerde Gemeentebelangen bij monde van Raadslid Kastelijns een plan om het stadshart te redden van de ondergang. Hierover kwam hij vertellen bij Oosterhout vandaag op zaterdag. Kastelijns was te gast samen met de wethouder economie en, u raadt het al, de voorzitter van gemeentebelangen annex adviseur van Winkelstad Oosterhout annex voorzitter Horeca KLM-gebied en voormalig bakker van der Westen. Toeval of niet?

Nu vind ik dat je absoluut transparant moet zijn bij het vervullen van verschillende functies binnen het publieke domein. Daarom vind ik het goed dat hij zijn functie van voorzitter grootste coalitie- fractie neerlegt. Teveel petten wordt al snel lastig in dorp als Oosterhout. Alleen heeft Oosterhout een groot nadeel: zaken worden niet hardop uitgesproken. Vandaar dat ik dat nu wel ga doen. Niet om tegen schenen te schoppen, mensen te beledigen of te beschuldigen. Maar gewoon omdat ik een mening heb over waar het, vermoed ik, heen gaat.

Beste gemeente Oosterhout, ik vind het een slechte zaak als van der Westen straks aangesteld gaat worden als Stadsmanager en wel hierom: van der Westen is al jaren betrokken bij het beleid en activiteiten van winkeliersvereniging Winkelstad Oosterhout. Eerst als bestuurslid en later als adviseur. Die invloed heeft geleid tot de situatie waarin het winkelcentrum zich nu bevindt. Niet alleen door van der Westen, hoor! Natuurlijk is er die vermaledijde crisis en belachelijk hoge huurprijzen. Maar de acties, handelingen en adviezen van van der Westen hebben in ieder geval niet geleid tot verbetering van de situatie. Blijkbaar heeft deze man niet de kwaliteiten en kennis om het winkelgebied een positieve impuls te geven. Nu niet en dus ook niet als Stadsmanager. Pak het probleem serieus aan. En dat doe je niet met € 30.000, = en dat doe je niet met een welwillende amateur. Marketing is een vak.

Winkelstad Oosterhout.png

Update:

Inmiddels is helder geworden dat Paul van der Westen is aangesteld als stadsmanager. En wel per direct, getuige de onderstaande email van Paul zelf. Hij zal een tandem gaan vormen met een ambtenaar die door het stadsbestuur voor 20 uren is vrijgesteld. Samen hebben zij de zware taak de teloorgang van "het winkelgebied" te keren. Rest mij niets beide heren veel succes te wensen met hun klus en kijk uit naar de eerste zichtbare resultaten van het tandem Stadsmanager/ambtenaar.

B8ZBS0rIQAIJvyO.jpg

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page