top of page

Mijn eerste Oosterhout Vandaag op Zaterdag van het jaar

presentatie Ovoz.jpg

Afgelopen zaterdag was het tijd voor mijn eerste co-presentatie van Oosterhout Vandaag op Zaterdag. Een live radioprogramma vanuit café de Kloek in Oosterhout. Voor het eerst samen presenteren met Gerard. Een echte 'ouwe rot'in het vak. Dat is aan alles te merken. Hoezo bij elkaar komen ivm de voorbereiding? Dat doen we gewoon telefonisch. Oké. Achteraf gezien blijkt de voorbereiding voldoende. Ik heb echter wel het contact vooraf gemist.

Aardige onderwerpen in het programma. Eerst praten met Marian Janse, wethouder van o.a. Sportzaken over de geplande opendag van zwembad de Warande. Samen met projectleider Edgar Blokker vertelt Marian enthousiast over de vorderingen en de bijzonderheden. Enegiezuinigheid en duurzaamheid zijn bij de her-verbouwing van het open lucht zwembad naar een Openlucht- en overkaptzwembad belangrijke factoren. Volgende gasten zijn dames van het Sociale wijkteam. Elles, Carin en janine vertellen vol passie over hun nieuwe taak. Ik merk aan mezelf dat ik op zeker moment moeite heb een vraag juist en helder te formuleren. Dreig te verzanden in wolligheden. Ik besluit dan gewoon te zeggen dat de vraag in mijn hoofd er niet uit wil en begin gewoon opnieuw. Simpel. Laatste onderwerp dat uur is niet favoriet bij de heren presentatoren: het gaat weer over de kaaise Dweildag. Een fantastisch carnavalesk evenement, als je er van houdt. Het tweede uur begint, op verzoek van een nerveuse mevrouw van IVN, eerst met de bezwaren van omwonenden van de hoek Keiweg- Ridderstraat. Met dit dossier blijkt maar weer eens dat burgerparticipatie iets heel anders is dan een klein kopje in een raadsnota. Als tweede onderwerp behandelen we de wandeling door landgoed oosterheide. Het gebied dat ongelofelijk hard geraakt wordt als de plannen voor een zuidelijk tracé voor 380KV doorgaan. Daarna beschouwen we de raadsvergadering na. Dat doen we met Walther Hoosemans van Gemeentebelangen. Die kunnen we verrassen met het feit dat #Ovoz al wist van het stoppen van zijn partijvoorzitter. Walther gaat hier sportief mee om. Ook te gast, en daar heb ik echt mijn best voor moeten doen, Cees Noltee van GroenBrabant. Als derde gast is Robin van der Helm er. Hij is raadslid, en zit in de VVD fractie. Een jonge vent die ondanks dat hij pas vanaf 19 maart 2014 in de raad zit, zijn draai behoorlijk heeft gevonden. Hij beweegt zich heel natuurlijk door de raadszaal. Weet waar hij het over heeft en durft aan te pakken. Zo is hij één van de raadsleden die middels een commissie, dat dan weer wel, wil onderzoeken hoe het politiek functioneren in Oosterhout wat beter kan. Hoewel ik, en daar verras ik niemand mee, me niet aangetrokken voel tot het liberalisme, ben ik blij verrast door de kwaliteit van dit VVD guppy. Het gaat tijdens het nabeschouwen over een aantal zaken. Meeste aandacht wordt besteed aan de bouwplannen op de hoek Keiweg-Ridderstraat. Volgens Noltee juicht iedereen te vroeg als we roepen dat het dualisme in Oosterhout eindelijk heeft gezegevierd. De grijze nestor van de raad klopt zich zelf nog net niet op zijn borst. Hij sprak echter wel de woorden: "ik zei 25 jaar geleden al dat we niet hoger moeten willen bouwen in het centrum dan 3 of 4 bouwlagen". Dat is dan wel weer zo. Hoewel Cees zich af en toe als "zuurpruim" profileert, is hij wel al die jaren consequent en consistent in wat hij verkondigd.

Sinds jaar en dag ben ik actief op twitter. Dat heeft me bij de site van Ookvanwosterhout.nl  al eens de titel 'Twitterfenomeen' opgeleverd.

Eind 2013 heb ik me aangesloten bij een politieke groepering die lokaal actief is. PRO Oosterhout streeft naar een politiek waarbij de inwoners van Oosterhout actief bij de besluitvorming wordt betrokken, een prominente rol krijgen in het bepalen van beleid.

Stoppen met coalitie versus oppositie maar breed draagvlak voor goede besluiten. Dat was de boodschap. Hoewel dit geen raadszetel opleverde hoor je het geluid van PRO Oosterhout steeds vaker terug. Ingebracht door andere partijen

Sinds 2014 ben ik actief geweest voor de lokale omroep; de ORTS. Bij de raadsvergaderingen was ik politiek verslaggever. Daarnaast ook een groot aantal jaren presentator geweest bij het radiomagazine 'OosterhoutVandaag op Zaterdag'.

Ook heb ik bestuurlijke banden met de stichting Buurtpreventie Oosterhout en diens voorloper, de koepel Veilig Oosterhout.

Kortom ik heb een mening. Soms houd ik die voor me. Meestal spreek ik die uit.

Deze site ga ik gebruiken om mijn persoonlijke mening over politiek en lokaliteiten uit het Oosterhoutse te spuien. Het zegt niets, maar toch ook weer van alles.

 

 SEARCH BY TAGS: 
RSS Feed
bottom of page